onsdag 4. mars 2009

Her er et lite sammendrag om hva vi i 2sfa har jobebt med dette skoleåret;)


Vi starta skoleåret med å forbedre skole brosjyren «danen din». Vi skulle lage en mer spennende layout og gjøre den mer interessant. Vi tegnet en figur som skulle gå igjennom brosjyren vår som en rød trå. Vi tegnet figuren med tria-markers, den ble en grønn og rund figur. Vi skal fortsette med denne oppgaven på slutten av termin 2.

Når vi dreiv med IKT gikk vi gjennom nettvett. Vi dreiv også meed 3D-tegneprogarm/sketch-up).Da vi jobbet i sketch- up lærte vi oss hvordan vi skulle lage hus og skisser. Jeg laget noen møbler og et hus med møbler. Vi laget blant annet skissen til Hellas prosjektet der.



Vi prøvde oss litt tria-markers. Vi brukte ikke så mye tid på det, men vi fikk prøvd ut forskjellige teknikker.

Da vi jobbet med piktogram laget vi en powerpiont om Egypt, som skulle inneholde et piktogram vi skulle lage.






Da vi jobba med Hellas oppgaven lagde vi en Hellas inspirert bar, der vi tok med noen detaljer fra Hellas og satte det sammen med ting fra nå tiden. Vi brukte doriske søyler, marmor og så brukte hvitt og gull som gjennomgående farger. Så hadde vi en framføring om arkitektur og håndverk fra Hellas og om vårt produkt og prosessen rundt.










Vi jobba og med stort format. Der valgte vi ut et utsnitt av arkitektur, som var spennende. Deretter forstørret vi det og malte på det et stort lerret.






Så kom vi til Photoshop!:) der lærte vi oss masse kule effekter. Det var kjempe gøy og sitte og redigere bilder. På slutten leverte vi en powerpiont som inneholdt alle bildene vi hadde jobbet med og hvilken effekter vi hadde brukt på de forskjellige bildene.





I mellomtiden var vi også innom et kapittel i boka, hvor vi skreiv om forskjellige epoker i Norges historie. Jeg og Kristin skreiv om vikingtiden.






Vi har også laget hver vår blogg. Der har jeg lagt inn for eksempel noe fra sketch-up,et sammendrag om vikingtiden, og noen av bildene jeg har jobbet med på photoshop.



I februar var klassen på tur på NRK. Der fikk vi omvisning i studioer, radioteateret, sminke, kostyme og så fikk vi være på opplevelsesenteret. Var veldig spennende. Etter turen besvarte vi på spørsmål om NRKs visuelle profil, som var en innlevering.





torsdag 29. januar 2009

Photoshop!

Her er noen bilder jeg har endret på i photoshop. Jeg har bare lagt til tekst;)





torsdag 22. januar 2009

Sammendrag av en del av kapittelet: vår fjerne fortid

Vikingtid


Huset

Formen på vikingenes høvdinggårder ser litt ut som de gjorde i folkevandringstiden. Det er materialbruken og oppbyggingen som er annerledes. Den eldste byggemåten i Norge er stavteknikk , som ble brukt på høvdinggården Borg i Lofoten. «Stavkonstruksjonen bygger på et indre reisverk som vegger og tak er festet til eller henger utpå.»(Håberg:80)
langhus har et hull i taket som røyken fra åren siver ut av. Det var mørkt inne i huset, spesielt om vinteren, men datidens mennesker opplevde det som trygt og intimt. Det bodde både mennesker og dyr inne i husene om vinteren.
Dyrene var på den ene siden av huset, og i midten hadde menneskene sitt daglige gjøremål. Der foregikk matlagingen, her spiste man og sov. Kvinnene hadde også vevstolene sine der. I den andre delen av huset var representasjonsrommet.










Dekor og mønster

Det var ofte fine utskjæringer i tre på vikingskipenes stavn, vogner eller sleder. Slike mønstre er spesielle og kalles dyreornamentikk. Slike mønstre er typisk for nord Europa og det finnes mange eksempler på det fra 400-tallet. Dyrene så enten ut som fantasiskapninger eller som vanlige dyr som hester, løvehoder eller fuglhoder. Kroppen slynger seg rundt bruks-og pyntegjenstandene som en orm. Slike utskjæringer har ikke bare hver til pynt og dekorasjon, men de har også hatt et symbolinnhold, som ofte blir sett på som kampen for å overleve.
En kvinnegrav
I 1904 ble Osebergskipet funnet. Gokstadskipet var også en skilt funn, men det var en kvinnegrav med to døde. Slike graver er litt annerledes enn de andre vikingfunnene i Norge, fordi det ble funnet redskaper til tekstilarbeid, materialer til dette og selve tekstilene. Det var også vogner, spinnehjul, teiner og redskaper til slikt arbeid, og sakser, linfrø og vaidfrø til farging.
Den ene kvinnen var dronning og den andre trolig en tjener/trell. De lå på senger som var av tekstiler av lin. Lintøy ble sett på som kostbart og veldig fint.





Dette er noe jeg jobbet med i fjor på sketchUp.

Mitt første innlegg=)

hei!

Jeg heter Ragnhild.
Jeg er 17 år og kommer fra Aurskog=)
Linja jeg går på heter Studiespesialiserende formgivningsfrag, og jeg går andre året;)
Jeg går i klasse med 6 herlige jenter, og trives veldig godt sammen med dem!
Denne bloggen skal jeg bruke i skolesammenheng.